top of page

קוד לגאסי והעברה בין דורית

חלק מהסיפור שמעצבן בקוד לגאסי זה העובדה שאנחנו לרוב ״יורשים״ אותו, ובעצם לא כתבנו אותו בעצמנו. לכן, כשאנחנו מנסים לצלול פנימה ולעבוד איתו, אנחנו יכולים להתקל במצבים מתסכלים בהם אנחנו לא מבינים למה לעזאזל כתבו ככה? או מה בכלל הפונקציה הזו אמורה לעשות? והכי חשוב - למה אין תיעוד???


בדומה לכך, אפשר לחשוב על המושג העברה בין דורית. מושג זה מתאר את ״הירושה״ ביחסי הורים-ילדים ובכלל ביחסים בין אישיים. או במילים אחרות, הקשר שחווינו כילדים, עובר בירושה לילדינו ומשתחזר כאשר אנחנו נהיים הורים, לרוב באופן לא מודע.

אחד המאמרים המרכזיים בתחום, נכתב על ידי פרופ׳ סלמה פרייברג ונקרא ״רוחות בחדר הילדים״ (Ghosts in the nursery). במאמר היא מתארת שרוחות מן העבר (מהילדות שלנו), שאנחנו לא מודעים אליהם, נמצאים בהורות שלנו. הרוחות הן, באופן פשטני, פגיעות שחווינו בילדות המוקדמת ולא יכלו לעבור עיבוד נפשי. ככל שנוכל לעבד אותם בגיל מאוחר יותר, נוכל להמנע מלשחזר את אותן פגיעות. או במילותיה היפות של פרייברג - "רק כשיישמע בכיין של האימהות, הן (האמהות) תוכלנה לשמוע את בכיו של ילדן".


אז איך זה מתקשר? בעצם כל עוד אין תיעוד, אנחנו לא יכולים להבין למה הקוד נכתב כמו שנכתב וחווים תיסכול ביכולת שלנו לכתוב קוד חדש שעובד עם הקוד הישן, אך מפתח אותו למקומות חדשים. ברגע שיש תיעוד, או בהקבלה לעולם הנפש - ברגע שמתבצע עיבוד של חוויות אלו, אפשר להבין טוב יותר מה קרה בעבר (בקוד שירשנו או בדפוסים שירשנו), ומשם לבנות משהו חדש.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

רקורסיה, תנאי עצירה וקול פנימי

רקורסיה היא פונקציה שקוראת לעצמה עד לתנאי עצירה (ללא תנאי עצירה, מדובר ברקורסיה אין סופית). נסביר באמצעות דוגמה קלאסית - חישוב עצרת (זוכרים מה זה עצרת? 4!=1*2*3*4). הפונקציה תקרא לעצמה עד לתנאי העצירה

דדלוק Deadlock

קיפאון, או deadlock, הוא מצב שבו שתי פעולות מחכות כל אחת לסיומה של האחרת, על כן הן לעולם אינן מסתיימות והמערכת נכנסת למצב של קיפאון. נתייחס ל-deadlock במערכות הפעלה: תהליך א׳ מבקש משאב מערכת (נגיד, זי

חלומות ו-obfuscation

ערפול, obfuscation, הוא מונח שמתאר כתיבת קוד באופן שמקשה על אדם אחר לקרוא ולהבין אותו. ‬למה בעצם לעשות זאת? obfuscation יכול לשמש כאמצעי אבטחה המגן על הקניין הרוחני ומקשה על ביצוע reverse engineering.

כשעזבתי את עבודתי כראש צוות בחברת הייטק והתחלתי את לימודי התואר השני בפסיכולוגיה קלינית, צצו לי מדי פעם נקודות חיבור בין העולמות. את נקודות חיבור אלו, העליתי על הכתב:

bottom of page